Zakelijk speeddaten wint terrein
De mogelijkheden van zakelijk speeddaten zijn nog lang niet uitgeput. De tijd dat ondernemers hun zakelijke netwerk uitbreidden op recepties of in de plaatselijke kroeg ligt achter ons. Een beetje ondernemer doet tegenwoordig aan speeddaten: in één uur 35 nieuwe zakelijke contacten opdoen. “Voor veel ondernemers is deze snelle methode van netwerken een uitkomst”, zegt Boy Brantjes van Bizzwork, het bedrijf dat speeddate netwerkbijeenkomsten organiseert op basis van de zelfontwikkelde Rotathon-methode. Quality time Vooral bij het midden- en kleinbedrijf blijkt speeddaten als nieuwe manier van netwerken aan te slaan. Brantjes: “We hebben nu eenmaal een samenleving met te weinig tijd. Daaruit vloeit ook de Amerikaanse term ‘quality time’ voort. Mensen die een verantwoordelijkheid hebben in het ondernemen kampen vaak met een vreselijk tekort aan tijd. Daarbij speelt nog een andere ontwikkeling mee. Vroeger was voor veel MKB’ers je dorp je markt. Als je in de kroeg zat, kwam je je markt dus tegen. Tegenwoordig is je markt minimaal regionaal. Netwerken door middel van een biertje drinken in de plaatselijke kroeg, is dus niet meer efficiënt.” Met het bezoeken van recepties red je het evenmin, weet Brantjes uit ervaring. “Afgelopen maand heb ik er weer een aantal afgelopen. Als het me lukt om op een drukke receptie maximaal acht enigszins zinvolle gesprekken te voeren, mag ik heel tevreden zijn. Op een speeddate Bizzwork-bijeenkomst voer je in een uur 35 van die gesprekken.” Steeds populairder Brantjes verwacht dat de populariteit van zowel privé als zakelijk speeddaten de komende jaren nog groter zal worden. “Onze samenleving is de laatste decennia erg geanonimiseerd. Internet, e-mail en mobiele telefonie hebben mede gezorgd voor een gesloten, individualistische samenleving. Maar je kunt nog zoveel via internet netwerken, er ontstaat pas echt een vertrouwensbasis als je elkaar gezien hebt. We willen eerst de nestgeur van de ander ruiken voordat we ons vertrouwen geven. En ja, dat lukt nu eenmaal niet via digitale communicatie.” Veel meer mogelijkheden De marketingspecialist die Bizzwork samen met de Engelsman Brian Bottomley in Nederland opzette, is ervan overtuigd dat het fenomeen zakelijk speeddaten zich nog veel verder zal uitbreiden. “Denk bijvoorbeeld aan netwerkbijeenkomsten voor startende ondernemers. In 2007 waren dat er maar liefst 100.000! Speeddaten is ook een uitstekend alternatief bij sollicitatieprocedures waarbij je op een advertentie tientallen sollicitanten krijgt. Je kunt onmogelijk al die sollicitanten uitnodigen. Dus ben je verplicht een snelle selectie op basis van papieren informatie te maken. Met het risico dat uitstekende kandidaten, zoals bijvoorbeeld ouderen met heel veel ervaring, vooraf afvallen. Op basis van een speeddate netwerkbijeenkomst spreek je in twee uur met al die sollicitanten!” Snel en efficiënt Bij het speeddaten volgens de Bizzwork Rotathon-methode wisselen alle deelnemers voortdurend van plek. Brantjes: “Je hebt in feite twee soorten speeddating methodes. De ene methode is gebaseerd op 1 op 1 tafelgesprekken waarbij een deel van de deelnemers aan de ene kant van de tafel blijft zitten en de andere deelnemers steeds van tafel wisselen. Dat levert vaak onhandige taferelen op als het gesprek voor je nog niet is afgerond en je daarop moet wachten. Bij onze methode beweegt alles en iedereen. Er wordt met vier á vijf man/vrouw met elkaar aan een tafel gepraat en alle tafels wisselen tegelijk. Zo creëer je tijdens het ‘formele’ deel van de bijeenkomst in korte tijd veel contacten. Met de deelnemers met wie je een klik hebt, kun je later, in het informele deel, een tweede gesprek voeren. Daar wordt dan de basis gelegd voor een eventuele verdere samenwerking. Ontmoeten, boeien, binden dus. Dat is waar speeddaten in feite om draait.”