Tien tips voor een geslaagde (netwerk)borrel!

Nieuwjaarsrecepties zijn netwerkgelegenheden bij uitstek. Goed voor de carrière of om binnen te dringen in een bepaalde branche. Maar ze kunnen uw loopbaan ook breken. Tien tips van Het Financieele Dagblad. 1. Spreek uw naam langzaam uit Op die manier wordt deze beter onthouden door uw gesprekspartner. Daar kunt u later profijt van hebben. Omgekeerd geldt ook dat het onthouden van de namen van de gesprekspartners een goede indruk achterlaat, waar u nog lang van kunt profiteren. 2. Bereid u voor Bedenk van tevoren een aantal smalltalkonderwerpen. Valt de conversatie akelig stil? Praat de stilte niet weg met onzinnige prietpraat, maar stel (niet al te persoonlijke) open vragen. 3. Val niet onuitgenodigd binnen Ga niet party crashen, maar ‘get the message’. Blijf weg als u niet uitgenodigd bent en dring u niet op. Als men u interessant vindt, wordt u wel uitgenodigd. 4. Zie de borrel als assessment Voor de ‘executive searchers/headhunters’ is elke bijeenkomst een assessment. Dus ook de nieuwjaarsreceptie waarvoor zij uitgenodigd zijn of die zij zelf geven. Kandidaten worden nooit alleen beoordeeld op hun zakelijke vaardigheden en trackrecord, maar ook op hun omgangsvormen. Houd daar altijd rekening mee. Overigens is de searcher niet de enige die observeert. Gedrag en uiterlijkheden die uit de toon vallen, vallen bijna iedereen op. Wees geen grijze muis, maar trek ook geen negatieve aandacht. Dat kan hem al in kleine dingen zitten. Ook al lijkt hij onzichtbaar: een boxershort met kerstprint kan het eindpunt van uw carrière markeren. 5. Vertrek op tijd Volgens de etiquette hoort de eindtijd aangegeven te staan op de uitnodiging voor een receptie. Houd u daaraan en maak er geen nachtwerk van. Ook niet in een kroegje even verderop. Zak uit carrièrebehoud niet door met mensen die u net hebt ontmoet. 6. Steel geen tijd Op een drukbezochte receptie willen de meeste gasten hun kostbare tijd niet verdoen aan een beginnend advocaat of consultant. Herken de beleefdheidsfrasen en de lichaamstaal waarmee de ander een gesprek wil beëindigen. En monopoliseer nooit een gesprek. Als uw gesprekspartner zogenaamd iemand anders móét groeten, laat hem dan gaan! 7. Let op uw kleding De kerstdagen zijn voorbij; ga dus niet gekleed als wandelende kerstbal (sowieso niet), maar draag een donkerblauw of grijs pak. Overbodig te zeggen: ‘a gentleman never wears brown’. 8. Strooi niet te genereus met uw visitekaartje Geef/vraag er alleen een aan uw gesprekspartner als u daadwerkelijk geïnteresseerd bent in een vervolgcontact. 9. Houd het luchtig Recepties zijn niet bedoeld voor diepgaande gesprekken; het lijkt eerder op speeddaten met oppervlakkige gesprekken voor een eerste indruk. Bovendien is het niet handig om een intensief gesprek te starten; het is belangrijk om te allen tijde uit het gesprek te kunnen breken ingeval er ineens een voor u (carrière/werk) interessanter iemand langsloopt. Doe dat dan ook! Maar laat dat uiteraard niet merken. Rond wel eerst het lopende gesprek netjes af. 10. Word niet dronken Geniet, maar drink met mate. Vermijd dronkenschap. Dat is voor iedereen beter. Helemaal voor uw carrière.