De concurrent de baas
In veel branches is de concurrentie hevig en moeten verkopers er alles aan doen klanten te winnen en te behouden. Zaak is het nét even beter te doen, nét iets meer geven dan de concurrent. Adviseer klanten beter dan ze verwachten. Verleen ze een nog grotere service. Val op door een nog snellere levering dan u beloofd hebt. Neem altijd een idee mee. Wie met ideeën verkoopt, verkoopt meer. Maak geen afspraken te dicht op elkaar. Alleen al door files kosten bezoeken meer tijd. Wie voor zijn klanten tijd genoeg heeft, verkoopt meer. Door te luisteren, verdiept u het contact en kunt u nieuwe afzetmogelijkheden ontdekken. Doe meer per telefoon. Met de telefoon overwint u hindernissen en u blijft in contact. En, je weet maar nooit, krijgt u te horen: “Goed dat u belt, ik wilde juist bestellen.” Classificeer klanten. Twintig procent van uw klanten zorgen voor 80% van uw omzet. Leg dus vooral uw topklanten in de watten. Zij zijn loyaal aan u en geven concurrenten geen kans. Wees optimistisch, denk positief en straal dat ook uit. Ambitie en uithoudingsvermogen leveren veel op; wie opgeeft kan wel inpakken. Vastberadenheid is een van de geheimen van succesvolle mensen.